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Eating the Other: Desire and Resistence

Publié le 18/11/2015

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Bell Hooks, Eating the Other: Desire and Resistance    “Mass culture is the contemporary location that both publicly declares and perpetuates the idea  that there is a pleasure to be found in the acknowledgement and enjoyment of racial difference”  ­The commodification of the Other offers a new delight to mainstream white culture.    ­Interest in the “primitive”, “The ‘real fun’ is to be had by bringing to the surface all those  ‘nasty’ unconscious fantasies and longings about contact with the Other rooted in white  supremacy.  ­Fucking the Other: displacing the notion of Otherness from race, ethnicity, skin­colour, the body  emerges as a site of contestation...take over, consume, transform via the experience of pleasure.  ­”Racialized sexual encounter is a conversion experience” ­­> counter the status quo giving  fluidity to identity/freedom from containment.  ­­> break from the norm   ­Race and ethnicity is commodified, where groups and bodies are made playgrounds where  dominating races, genders, and sexual practices affirm their power­over.  ­Fucking as a way to confront the Other as well as to transform, ritual of transcendence.   ­”The presence of the Other, the body of the Other, was seen as existing to serv...

« ­”A s a survival strategy, black nationalism  surfaces m ost strongly w hen w hite cultural  appropriation of black culture threatens to decontextualize and erase know ledge...”  ­W hite critics do not see these aspects of black nationalism .  ­C om m odification of difference prom otes paradigm s of consum ption w herein w hatever  difference the O ther inhabits is eradicated, via exchange, by a consum er cannibalism  tht not only  displaces the O ther but denies the the significance of the O ther’s history through a process of  decontextualization.   ­Exam ples of com m odification  ­ ​H eart C ondition:  1.Patriarchal bonding as basis for eradication racism   2.W hite suprem acy rem ains  3.C onceptualization of the “prim itive”—  perpetuating racism  in cultural production  ­ Steve Perry: Inter culture exchange betw een black and w hite  1.C ontem ptuous attitude to black nationalism : traditional leftist insistence on the prim acy of                         class over race  2.Ignore renew ed black liberation struggle  R esurgence of black nationalism   ­G esture of pow erlessness than a sign of critical resistance, due to com m odification  ­ com m odification of B lack m usic and dance:   1.Show ing desire for “prim itive”—  W ild body of young m an  2.C onflicted w ith dehum anizing oppressive forces in reality   3.Sexism  and m isogyny   4.U nable to fully depict the “pain” w ithin racist society  ­ ​The C ook, the Thief, H is W ife and H er Lover  1.W hite racism , im perialism  and sexist dom ination  ­​H airspray ​and ​M ystery Train​:​D esire for new  contact and alternative relations  1.R ecognition of the particular pleasures and sorrow s black folks experience  2.“B lackness invites engagem entin a revolutionary ethos thatdares to challenge and disruptthe                             status quo  3.“liberation"­A n effort to end racist dom ination  ­W ithout You I’m  nothing: ​problem atic com plicated view s  1.A lternative w hite culture derives its standpoint  from  black culture  2.Poking fun on black fem ales: “B lack w om en have no public,paying audience for our funny                               im itations of w hite girls.”  3.Even though it m ocks w ith w hite desire for black, it does not go against the H ollyw ood                                 cinem atic grain  4. Leaving taking at the end of the film : B lack people and others abandoned each other  ­R ecognition of racial difference=a challenge to suprem acy, w hereas com m odification m ay                     gradually blur the O ther, enhancing w hite dom inance.     Q uestion:     H ow  does consum ption and exploitation of the O ther m anifest today?  A re there any exam ples  that you have personally w itnessed?  W hat is the difference betw een exchange/sharing and  appropriation?  . »

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